Ginekologia okołociążowa

Kompleksowa opieka przed i w trakcie ciąży

Ciąża to wyjątkowy czas dla każdej kobiety. Należy pamiętać, że nie tylko w czasie ciąży, ale już na etapie przygotowania do ciąży, warto o siebie zadbać. W Klinice Ambroziak zapewniamy pełną opiekę okołociążową, prowadzenie ciąży i opiekę okołoporodową oraz wszelkie konieczne badania diagnostyczne w ciąży, zgodnie z najnowszą wiedzą medyczną.

Nasi ginekolodzy otoczą przyszłe mamy opieką w pełnym zakresie:

• planowanie i przygotowanie do ciąży (opieka lekarza położnika - ginekologa)
  • indywidualne przygotowanie do ciąży przez wykwalifikowaną rehabilitantkę- fizjoterapeutkę uroginekologiczną
  • prowadzenie ciąży fizjologicznej oraz ciąży wysokiego ryzyka, powikłanej nadciśnieniem w ciąży, cukrzycą ciążową, otyłością lub chorobami tarczycy, zagrażającym porodem przedwczesnym,
  • pesaroterapia w ciąży
  • badania ultrasonograficzne wczesnej ciąży
  • badania ultasonograficzne prenatalne w 11-14 tygodniu ciąży
  • badania ultasonograficzne w 18 - 22 tygodniu ciąży
  • badania ultrasonograficzne w 28-32 tygodniu ciąży
  • badania ultasonograficzne w ciąży po 32 tygodniu
  • testy genetyczne w 11- 14 tygodniu , w tym testy PAPPA
  • testy pośrednie genetyczne wolnego DNA płodu we krwi matki (kariotyp płodu i płeć)
  • pełna diagnostyka laboratoryjna zalecana w ciąży
  • zalecane szczepienia w ciąży t.j. szczepienia przeciw grypie, przeciw krztuścowi oraz podanie immunoglobuliny anty D.

Zadzwoń

Dlaczego tak ważne jest aby zarówno podczas przygotowania do ciąży jak i podczas jej trwania, znależć się pod odpowiednią opieką? Poniżej krótko wyjaśniamy dlaczego na każdym z etapów należy właściwie o siebie zadbać.

Planowanie i przygotowanie do ciąży (opieka lekarza położnika - ginekologa)

Świadome zaplanowanie i przygotowanie się do ciąży pozwala ustalić ryzyko potencjalnych trudności z zajściem w ciążę oraz powikłań na jej wczesnym etapie. Daje to możliwość  wdrożenia koniecznych działań, aby organizm przyszłej mamy był w pełni gotowy na wyzwania związane z rozwojem w jej ciele młodego człowieka.

Fizjoterapia uroginekologiczna

Opieka fizjoterapeuty uroginekologicznego to ważny element, nie tylko wspomagający przygotowania do porodu naturalnego, ale również ułatwiający powrót do prawidłowego funkcjonowania mięśni dna miednicy po ciąży i porodzie. Fizjoterapia w ciąży pomaga również uporać się z problemami typowymi dla tego okresu jak bóle kręgosłupa, czy rwa kulszowa.

Prowadzenie ciąży fizjologicznej oraz ciąży wysokiego ryzyka, powikłanej nadciśnieniem w ciąży, cukrzycą ciążową, otyłością lub chorobami tarczycy, zagrażającym porodem przedwczesnym

Każda ciąża wymaga indywidualnej opieki dostosowanej do stanu zdrowia ciężarnej. W przypadku występowania chorób przewlekłych przed ciążą lub schorzeń pojawiających się w ciąży na nowo, takich jak cukrzyca ciężarnych czy nadciśnienie tętnicze i wiele innych, konieczna jest specjalistyczna opieka położnika. Jest to bardzo ważne dla optymalizacji badań, włączenia odpowiednich leków i bardziej intensywnego nadzoru w czasie trwania ciąży. Dzięki specjalistycznej opiece naszych lekarzy, przyszła mama może mieć pewność, że ciąża prowadzona będzie zgodnie z aktualnymi wytycznymi Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników, co pozwoli jej czuć się bezpiecznie w tym wymagającym i czasem stresującym czasie.

Pesaroterapia w ciąży

Do prawidłowego przebiegu ciąży i jej szczęśliwego zakończenia potrzeba sprawnego funkcjonowania wielu narządów. Niezwykle istotną rolę w utrzymaniu ciąży do czasu pełnego ukształtowania płodu pełni szyjka macicy, która dzięki swojej budowie stanowi barierę przed środowiskiem zewnętrznym, zaś pod koniec ciąży ulega procesowi dojrzewania, by przygotować się porodu. Niestety, u niektórych kobiet dochodzi do przedwczesnego dojrzewania szyjki macicy i tym samym ryzyka porodu przedwczesnego, ze wszystkimi swoimi konsekwencjami urodzenia wcześniaka. Pessaroterapia, to metoda leczenia polegająca na wzmacnianiu szyjki macicy z użyciem silikonowych krążków w sytuacji stwierdzenia jej przedwczesnego skracania. Ta forma leczenia daje możliwość bezpiecznego utrzymania ciąży do czasu uzyskania pełnej dojrzałości płodu.

Badania ultrasonograficzne wczesnej ciąży

Dodatni test ciążowy jest pierwszym krokiem do stwierdzenia ciąży, jednak dla jej pewnego rozpoznania konieczne jest badanie usg sondą przezpochwową, po terminie spodziewanej miesiączki. Badanie to wykonane we wczesnych tygodniach ciąży pozwala nie tylko potwierdzić obecność ciąży, ale również określić jej prawidłową lokalizację oraz wykryć ewentualne nieprawidłowości. Daje to możliwość wczesnej interwencji w razie jakichkolwiek komplikacji.

Badania ultasonograficzne prenatalne w 11-14 tygodniu ciąży

Jest to badanie, które umożliwia wytypowanie kobiet z wysokim ryzykiem występowania wad genetycznych oraz wykrywanie wad anatomicznych u płodu. Wykonane wraz z testem PAPP-A, opisanym poniżej, pozwala na indywidualne liczbowe oszacowanie ryzyka głównych wad genetycznych u płodu. Samo badanie usg pozwala wykryć około 70-80% płodów z zaburzeniami chromosomalnymi.

Badania ultasonograficzne w 18 - 22 tygodniu ciąży

Jest to drugie z trzech badań referencyjnych, zwane często „połówkowym”. Dzięki niemu mamy możliwość ocenić prawidłowość rozwoju płodu oraz sprawdzić jego przyrost masy ciała. Jest to oczywiście ocena szacunkowa na podstawie obwodów brzuszka i główki oraz długości kości udowej młodego człowieka. Sprawdza się również budowę podstawowych narządów, takich jak serce, mózg, nerki, kręgosłup, czy kończyny. To najczęściej w trakcie tego badania udaje się określić płeć dziecka. Na tym etapie również u każdej ciężarnej ocenia się długość szyjki macicy, wychwytując te, które wymagają interwencji, np. pessaroterapii.

Badania ultrasonograficzne w 28-32 tygodniu ciąży

W tym badaniu oceniana jest po raz kolejny anatomia płodu. Niektóre zaburzenia narządowe można wykryć dopiero teraz. Szacowana jest masa płodu i jej prawidłowy przyrost, w celu wykluczenia hipotrofii, czyli zahamowania wzrastania płodu. W trakcie usg można ustalić pozycję dziecka i zaplanować postępowanie w razie położenia płodu innego niż główkowe.

Badania ultasonograficzne w ciąży po 32 tygodniu

To badanie, które pozwala przed porodem ustalić szacowaną masę płodu, ocenić jej prawidłowy przyrost oraz zweryfikować ilość płynu owodniowego. Dzięki temu możliwe jest szybkie zareagowanie w razie pojawienia się jakichkolwiek przesłanek do indukcji porodu przed terminem.

Testy genetyczne w 11- 14 tygodniu , w tym testy PAPPA

Są to nieinwazyjne badania krwi, pozwalające zwiększyć czułość wykrywania wad genetycznych u płodu do 90 %. Dają możliwość wyliczenia indywidualnego ryzyka dla konkretnej ciąży i tym samym pozwalają wcześnie pogłębić diagnostykę i dostosować opiekę położniczą, w sytuacji wykrycia wad genetycznych. Dodatkową korzyścią jest informacja o ryzyku zahamowania wzrastania płodu lub stanu przedrzucawkowego u mamy, którym to stanom można zapobiec włączając odpowiednie leczenie już w pierwszym trymestrze ciąży. To bardzo ważne z punktu widzenia zdrowia noworodka, wiemy bowiem, że zarówno zahamowanie wzrastania płodu jak i stan przedrzucawkowy niosą ze sobą duże ryzyko przedwczesnego porodu.

Testy pośrednie genetyczne wolnego DNA płodu we krwi matki (kariotyp płodu i płeć)

NIPT – (non invasive prenatal test) to badanie służące do oceny płodowego DNA we krwi mamy. Umożliwia ustalenia kariotypu (czyli zestawu chromosomów) płodu, tym samym wykluczając obecność wad genetycznych oraz, w razie takiej chęci, określa płeć potomka. Badanie to można wykonać już od 10 tygodnia do końca ciąży. Zalecane jest szczególnie w sytuacji uzyskania tzw. ryzyka pośredniego w teście PAPP-A, ale dla komfortu psychicznego przyszłych rodziców można je wykonać niezależnie od tych zaleceń.

Pełna diagnostyka laboratoryjna zalecana w ciąży

W czasie ciąży istnieje szereg badań, które, wg wytycznych PTGiP, powinny zostać wykonane w odpowiednich przedziałach czasowych. Pozwala to na bezpieczne poprowadzenie ciąży do jej szczęśliwego zakończenia. Przed każdą wizytą kontrolną lekarz prowadzący zleca badania laboratoryjne, co umożliwia czujną obserwację i szybkie interwencje terapeutyczne w razie jakichkolwiek odchyleń od normy.

Zalecane szczepienia w ciąży t.j. szczepienia przeciw grypie, przeciw krztuścowi oraz podanie immunoglobuliny anty D.

Ciąża należy do grupy ryzyka ciężkiego przebiegu grypy i często konieczności hospitalizacji ciężarnej w Oddziale Intensywnej Terapii. Na szczęście można w bardzo prosty sposób zmniejszyć to ryzyko, stosując szczepienie przeciw grypie, które jest w pełni bezpieczne dla mamy i płodu. Szczepienie przeciw krztuścowi jest zalecane głównie z powodu korzyści, jakie niesie dla noworodka. Zastosowanie tego szczepienia w trzecim trymestrze ciąży pozwala uzyskać wrodzoną odporność na tę bakterię poprzez przekazanie nowo powstałych matczynych przeciwciał przez łożysko. Zachorowanie na krztusiec we wczesnym wieku noworodkowym, przed wykonaniem pierwszego szczepienia z kalendarza szczepień, niesie ze sobą duże ryzyko ciężkich powikłań u dziecka. Profilaktyka krztuśca w ciąży daje możliwość uniknięcia hospitalizacji i związanego z tym stresu nowo upieczonych rodziców.

Konflikt serologiczny oznacza stan, w którym organizm ciężarnej produkuje przeciwciała przeciwko krwinkom czerwonym potomstwa, doprowadzając do ich niszczenia i powodując chorobę hemolityczną płodu. Taka sytuacja może wystąpić tylko gdy płód dziedziczy grupę krwi po ojcu oraz tylko w razie kontaktu z krwią mamy. W przeszłości była to jedna z przyczyn utraty ciąży na jej różnych etapach. Dzięki wprowadzeniu profilaktyki, polegającej na rutynowym podawaniu immunoglobuliny anty-D u kobiet Rh-ujemnych, udało się zminimalizować zachorowalność płodów i noworodków. Ważnym elementem profilaktyki konfliktu serologicznego jest domięśniowe podanie immunoglobuliny anty-D w 28 tygodniu ciąży.