Nadpotliwość Dłoni i Stóp

Nadpotliwość to niezwykle uciążliwy problem, który bardzo często powoduje izolację oraz złe samopoczucie. Bardzo często wzmożone pocenie dotyczy nie tylko pach, ale również stóp oraz dłoni, co jest niezwykle krępujące i utrudnia normalne funkcjonowanie. Jakie są przyczyny tej dolegliwości? Jak leczyć nadpotliwość stóp i dłoni?

Jak objawia się nadmierna potliwość dłoni i stóp?

O nadpotliwości można mówić wówczas, gdy ilość wydzielanego potu jest zauważalnie wyższa od standardowej i niezależna od temperatury ciała lub od intensywności podejmowanego wysiłku fizycznego. Nadpotliwość dłoni i stóp dość łatwo zauważyć, ponieważ dolegliwość ta objawia się w charakterystyczny sposób:

• Podeszwy stóp są często wilgotne, niemal lepiące.
  • Dłonie często są śliskie i wilgotne.
  • Założenie skarpetek oraz obuwia może powodować dyskomfort i nasilenie objawów.
  • Buty osób z nadpotliwością stóp bardzo szybko ulegają przepoceniu i nieprzyjemnie pachną.

Co może powodować nadmierną potliwość stóp i dłoni?

Bezpośrednią przyczyną wzmożonego pocenia się dłoni i stóp jest zaburzenie funkcjonowania gruczołów potowych. Stan ten może mieć jednak charakter wrodzony lub nabyty. Jeśli dolegliwość jest pierwotna i uwarunkowana genetycznie, leczenie będzie skupiało się na niwelowaniu objawów. Z kolei w przypadku nadpotliwości nabytej, schorzenie to może być objawem innej choroby lub zaburzeń, dlatego bardzo istotna jest dokładna diagnostyka i indywidualnie dobrane leczenie.

Jakie czynniki i schorzenia mogą wywoływać nadpotliwość dłoni i stóp?

• Zmiany i zaburzenia hormonalne – na przykład okres menopauzy, ciąży, ale też choroby tarczycy.
  • Cukrzyca – w jej przebiegu, w przypadku zaistnienia hipoglikemii (niedocukrzenia), może dochodzić do nadmiernego pocenia się dłoni i stóp.
  • Otyłość – nadmiar tkanki tłuszczowej oraz przewlekłe reakcje zapalne, jakie towarzyszą otyłości, to czynniki, które często powodują nadmierne pocenie się.

Nadmierne pocenie się dłoni oraz stóp może być uwarunkowane którymś z powyższych czynników, ale zdarza się, że dolegliwość ta towarzyszy przewlekłemu stresowi, a nawet może być spowodowana błędami dietetycznymi.

Nadpotliwość – leczenie

Zauważasz u siebie objawy nadmiernej potliwości? Skonsultuj się z lekarzem, by ustalić, czy jest to problem wrodzony, czy nabyty. Na podstawie wywiadu oraz ewentualnych badań będzie można ustalić, co wywołuje intensywne pocenie stóp i dłoni.

W jaki sposób może być leczona nadpotliwość dłoni i stóp?

• Objawowo – jeśli przyczyna dolegliwości nie jest znana lub nie można jej wyeliminować, leczenie skupia się na łagodzeniu objawów. W tym wypadku najczęściej wykorzystywane są preparaty kosmetyczne i ziołowe. Podstawą jest stosowanie antyperspirantów i blokerów, jak również naparu z szałwii, pokrzywy i skrzypu polnego.
  • Przyczynowo – jeśli tylko można ustalić przyczynę nadmiernej potliwości i jest ona możliwa do wyeliminowania, leczenie skupia się na typ aspekcie oraz na przejściowym łagodzeniu objawów.

Zarówno w leczeniu objawowym, jak i przyczynowym stosowane mogą być preparaty kosmetyczne i ziołowe oraz specjalistyczne zabiegi dermatologiczne.

Zabieg z toksyną botulinową – sposób na zniwelowanie nadpotliwości

Toksyna botulinowa to substancja szeroko wykorzystywana w różnych dziedzinach medycyny. Szczególne miejsce zajmuje jednak w dermatologii i medycynie estetycznej. Jej działanie opiera się na blokowaniu wydzielania acetylocholiny, która jest ważnym mediatorem w procesie pocenia. W skrócie oznacza to, że nerwy odpowiadające za stymulowanie pocenia zostają zablokowane.

Zabieg można wykonać na praktycznie każdą okolicę ciała – także na dłonie oraz stopy. Najpierw stosuje się krem miejscowo znieczulający, następnie za pomocą bardzo krótkiej i cienkiej igły wprowadza się preparat do skóry metodą nakłuwania. Komfort zwiększa dodatkowe stosowanie stałego chłodzenia podczas zabiegu za pomocą chlorku etylu, który ma dodatkowe działanie znieczulające.

Bezpośrednio po zabiegu widoczne mogą być niewielkie siniaki, później drobne strupki w miejscu nakłuć. Zabieg w obrębie dłoni nie powinien być wykonywany u osób, których praca wymaga bardzo precyzyjnych ruchów rękoma jak np. zegarmistrz, ponieważ może dojść do czasowego osłabienia mięśni ręki. Niedogodnością tej metody może być konieczność powtarzania zabiegu co 6-9 miesięcy.

Polecane zabiegi

Znajdź zabieg idealny dla siebie
Toksyna botulinowa
Małgorzata Filipek, Koordynator Klniki Ambroziak, Opiekun Klientów VIP, Specjalista ds. Social Media